Att fota katter

Ja, det är ju inte alltid så lätt. Jag brukar lätt komma upp i dryga 100 bilder per katt, och då är det kanske 3-4 bilder som jag tycker funkar. Är man ett riktigt proffs så behöver man ju inte riktigt så många bilder för att få ett gäng som duger (men tyvärr är jag ingen sådan)

När man har kull så brukar det bli svettigt. Speciellt som man helst ska försöka göra om proceduren 1 gång/vecka i 12 veckor för att kunna uppdatera hemsidan och visa bilder för kattungespekulanter. Nu tycker jag ju att det är roligt att fota, så själva "jobbet" är inte så betungande. Men det svåra är att få till acceptabla bilder. På vinterhalvåret är det som värst. Då är det som minst dagsljus, så det är bara helgerna (när man är ledig) som man kan fota.

Jag brukar försöka leta upp en plats med ljus bakgrund och som får bra med ljusinsläpp på sig. Helst vill jag ha ljuset lite snett bakom mig. Nu kan jag inte flytta mina fönster eller ändra solen, så man får ta vad man har. Sedan ska man lyckas få katten att vara kvar på den platsen, vilket ibland är lättare sagt än gjort. Det brukar dock fungera ganska bra att använda en vippa. Man ser nog ganska galen ut när man står och viftar febrilt med en vippa i ena handen och en kamera i andra, samtidigt som man försöker få fokus på katten och står i alla möjliga vinklar och positioner.

Som sagt, det blir ett gäng "obrukbara" bilder efter varje tillfälle och det är ofta som jag får mig ett gott skratt när jag går igenom bilderna på datorn. Det är allt från suddiga blurpar till svansar och tassar som far och flyger överallt. Det blir många skutt och hopp och det är egentligen helt otroligt att man kan få till bilder där katten ser hur lugn och stillsam ut som helst. Men det handlar om sekunder.

Det är tur att det är något man tycker är roligt :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0